תושבי גוש דן יכלו בשבועות האחרונים להבחין בציפור נדירה על כבישי ישראל: מכונית ספורט של ב.מ.וו מדגם i8, עם הנעה היברידית נטענת (Plug-In Hybrid), שהגיעה ארצה ביבוא אישי ועברה את כל הליכי התקינה בדרך למספר ישראלי למהדרין.

זהו אירוע מוטורי מחמם לב, אבל הוא רק סנונית ראשונה שמבשרת על שיטפון של מכוניות פלאג-אין שינחתו בישראל בחודשים הקרובים.

(עיתון גלובס, מאי 2016)

אין זה סוד כי תעשיית הרכב מחפשת תדיר פתרונות הנעה חדשניים וטכנולוגיות פורצות דרך על-מנת להתמודד עם החקיקה המחמירה בנושא תקנות זיהום אוויר המשותפות לכל מדינות אירופה, וישראל בכללן. לנהג האירופאי הממוצע עשויים פתרונות אלו לחסוך כסף רב היוצא מכיסיו עבור דלק, אגרות גודש, מס מזהמים וכו', אך בישראל מקבלים הדברים משנה תוקף עקב מחירי הדלק הגבוהים וכמובן – המיסוי הדרקוני (לעיתים עד 140%) המוטל על-ידי האוצר על רוכשי רכב חדש או המייבאים ביבוא אישי.

מעבר לעובדה כי רכבי הפלאג-אין החדשים נחשבים לחסכוניים ביותר בצריכת הדלק (מתי לאחרונה נהגתם על ג'יפ יוקרה או רכב היפר-ספורט בעל 420 כ"ס וצריכת דלק של 1:35?), סיווגם על-ידי המדינה כרכבים בדרגת זיהום 2 ("ציון ירוק") מוזיל דרמטית את מס הקנייה הנגבה עבורם – 20% בלבד לעומת 83% ויותר ברכב בדרגת זיהום 3 ומעלה.
החלטנו לרכז במאמר הבא את הדגמים הפופולריים אשר נהנים מההנחה המשמעותית ביותר עקב פליטת המזהמים הנמוכה של מערכות ההנעה המתוחכמות בהם צוידו; בסקירה הקצרה של כל דגם תוכלו למצוא את מחירו המשוער ביבוא אישי וכמו כן – את המחיר של דגם זהה אך ללא הטבת המס ה"ירוקה".

רכבי פנאי – SUV

מרצדס GLE500e

עם מתיחת הפנים הנרחבת ושינוי השם של דגם ה-ML המצליח ל-GLE, ניצלה מרצדס את ההזדמנות ושידכה למרכב הפופולרי את יחידת ההנעה ההיברידית ששווקה בשנה הקודמת בהצלחה רבה תחת ספינת הדגל שלה, ה-S Class (בהמשך המאמר). מנוע טורבו בנזין עוצמתי בנפח 3 ליטר ומנוע חשמלי חזק, המחובר ישירות לתיבת ההילוכים (!) מפיקים 441 כ"ס וביצועים שלא יביישו מכונית ספורט.

עלות היבוא לרכב ממודל 2016 מתחילה ב-489,000 ₪; לשם השוואה, עלות יבוא דגם הבנזין המקביל (ה-GLE500 בעלת מנוע בנזין בלבד) עומדת על לא פחות מ-770,000 ₪!

וולוו XC90 T8

בעוד יצרני הפרימיום הגרמניים מנהלים מרוץ יוקרה אחר טכנולוגיות ההנעה ההיברידית האקזוטיות ביותר, הוכיחה וולוו כי בהתאם לתדמית המותג מים שקטים אכן חודרים עמוק; מהנדסי החברה החליטו להניח לטריו הגרמני לעסוק במאבקי אגו והוכיחו שוב שכמה שיותר – יותר טוב. יותר מושבים (7 – היחידה בקטגוריה), יותר מרחב והכי חשוב – יותר מנועים. מדובר ברכב היחיד בקטגוריה בעל שני מנועים חשמליים, המשודכים ישירות לסרנים, אשר ביחד עם מנוע טורבו-בנזין נמרץ מפיקים 400 כ"ס. תארזו את כל הטוב הזה בעיצוב חדשני ויפהפה, שנחשב לפחות "מושך אש" מסמלי ב.מ.וו, מרצדס או פורשה (רלוונטי במיוחד לנהג הישראלי), והרי לכם נוסחה מנצחת ורכב פנאי שיכול לפזר את הילדים בגן עם כל הסטייל שבעולם.

עלות היבוא לדגם 2016 מתחילה ב-479,000 ₪, לעומת 590,000 ₪ אצל היבואן הרשמי.
 
נסיעת מבחן: קישור לוידאו

פורשה קאיין S e-Hybrid

יצרנית רכבי הספורט (לשעבר) משטוטגרט כבר הוכיחה בעבר שאין לה בעיה לשנות את הד.נ.א הבסיסי שלה על מנת להישאר תחרותית, ואכן הצליחה לייצר את אחד מרכבי הפנאי הפופולריים ביותר בעולם – הקאיין, דגם שבמידה רבה הפך את פורשה ממותג יוקרה אולטרה ספורטיבי ומצומצם למה שהיא היום. מערכת ההנעה החשמלית המשולבת בקאיין ה"ירוקה" מוכיחה שחטיבת ההנדסה של היצרנית רק משתבחת. מנוע הטורבו בנזין V6 החדש משודך למנוע חשמלי מתקדם. 416 הסוסים מספיקים כדי להאיץ את הג'יפ הספורטיבי והחד ל-100 קמ"ש תוך 5.3 שניות קצרצרות, והתנהגות הכביש המדויקת היא מה שכל חובב פורשה חולם עליו.

עלות היבוא לדגם 2016 מתחילה ב-579,000 ₪ - לשם השוואה, מחירה של קאיין S, בעלת מנוע בנזין "רגיל" והספק דומה עומד על לא פחות מ-890,000 ₪ באבזור המקביל.

נסיעת מבחן: קישור לוידאו

ב.מ.וו X5 xDrive40e

בעוד המתחרות משטוטגרט נכנסות למרוץ החשמלי כשהן חמושות ברכבי סדאן או פנאי, ב.מ.וו הייתה הראשונה להציג הנעת כלאיים מתקדמת ברכב הייפר-ספורט מושחז (i8 – סקירה בהמשך המאמר). ברור היה שהקטגוריה הפופולרית של רכבי הפנאי לא תוזנח על-ידי הבווארים, ואכן במהלך 2015 הוצג הב.מ.וו X5 בגרסה הנטענת חשמלית. מדובר ברכב מאוזן, חזק (408 כ"ס) וזריז, ויודעי דבר טוענים כי הוא המתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית בקטגוריה, עם סוללות קלות ויעילות ומהירות טעינה קצרה משמעותית משל המתחרים.

עלות היבוא אטרקטיבית ביותר ומתחילה ב-449,000 ₪ בלבד – לעומת דגם ה-V8 המקביל בביצועיו ומוצע על-ידי היבואן הרשמי בלא פחות מ-798,000 ₪.

נסיעת מבחן: קישור לוידאו

רכבי סדאן / פאר / מנהלים

מרצדס S500e

כל חובב רכב ראוי לשמו נעמד דום למשמע הביטוי "אס קלאס חדשה". ואכן, כשיצאה הגרסה האחרונה לרכב שנחשב הטוב בעולם, היא הדהימה את העולם בעיצוב הנועז ובחדשנות הטכנולוגית. מרצדס לא עצרה וכחצי שנה לאחר השקת הדגם, תוך הפגנת אמון מוחלט בטכנולוגיה ההיברידית שפיתחה, שידכה לו את יחידת ההינע 500e, המורכבת כאמור ממנוע טורבו בנזין V6 ומנוע חשמלי חזק המוצמד ישירות לתמסורת. ההימור התברר כמוצלח ומרצדס רושמת גידול במכירות רכבי ההיבריד זו שנה שלישית ברציפות. כפי שניתן לצפות, ה- S500e מאובזרת בשיא הפאר והנוחות – מסכי טלוויזיה בכל פינה, חיבור תמידי לרשת, עיסוי במושבים, מערכות בטיחות פורצות דרך ובעיקר ביחידת הנעה מדהימה שצורכת ליטר בנזין אחד לכל 40 ק"מ (נתוני יצרן) מבלי להתפשר בביצועים (5.2 שניות מאפס למאה קמ"ש!).

עלות היבוא מתחילה ב-629,000 ₪ בלבד לדגם 2015 – זאת לעומת מחיר של למעלה ממיליון שקלים (!) לדגם ה-V8 המסורתי המשווק בארץ.  

נסיעת מבחן: קישור לוידאו

מרצדס C350e

דגם ה-C קלאס נחשב כבר שנים לאחות הקטנה של דגם ה-S, מעין פלטפורמה להטמעת הטכנולוגיות המתקדמות של ה-S בציבור הרחב שרוצה לטעום מהן אך לא נזקק לפאר ולהידור של האחות הגדולה. דווקא בדגם ההיברידי שינתה מרצדס סדרי עולם וכחודש לפני השקת ה-S500e יצאה לשוק הגרסה ההיברידית והחזקה (298 כ"ס!) של ה-C. יחידת ההנעה מעט שונה מזו של דגם ה-S ומתבססת על מנוע טורבו בנזין חזק ואמין בנפח 2000 סמ"ק, אליו מצורף מנוע חשמלי נטען וקל. שני אלה מאיצים את הרכב מאפס למאה תוך 5.4 שניות, וכל זאת על גבי פלטפורמה חדשנית ומפנקת, הכוללת מערכות בטיחות מתקדמות כגון בקרת שיוט אדפטיבית למניעת תאונות, אבזור פאר כגון גג פנורמי ומערכת אודיו מבית Burmester, ואלמנטים ספורטיביים מבית AMG.

עלות היבוא מתחילה ב-329,000 ₪ בלבד, לעומת לא פחות מ-463,000 ₪ לדגם ה-C350 בנזין ה"רגיל" המשווק בארץ.

נסיעת מבחן: קישור לוידאו

ב.מ.וו i3

אם כבר ירוק – אז עד הסוף. ה.ב.מ.וו i3 נחשבת לרכב פורץ דרך בתחום ההיברידיות, עם מנוע חשמלי שמייצר לא פחות מ-170 כ"ס; בניגוד לרכבים האחרים הנזכרים במאמר, כאן מנוע הבנזין (2 צילינדרים, 600 סמ"ק ו-38 כ"ס) משמש אך ורק לייצור חשמל עבור הטענת סוללת הרכב, כך שהמנוע החשמלי הוא האחראי היחידי להנעת המרכב הקליל – משימה שהוא עומד בה בכבוד רב עם תאוצה של 6.9 שניות מאפס למאה קמ"ש. צריכת הדלק אפסית כמובן ותלויה מאד בכמה זמן בילה הרכב כשהוא מחובר לשקע הביתי – מי שיקפיד על הטענה מס' פעמים בשבוע לא יזדקק יותר לנוזל המאובנים היקר.

עלות היבוא לרכב הסופר מיני המתקדם מתחילה ב-229,000 ₪ בלבד. לא הרבה בשביל נסיעה לעתיד.

נסיעת מבחן: קישור לוידאו

ב.מ.וו i8

הגענו לדובדבן שבקצפת, שיא האקזוטיקה והרכב שבמידה רבה, כפי שכתבו ידידינו מעיתון גלובס, סימן את תחילת המהפכה החשמלית בכבישי ישראל. גולת הכותרת של "פרויקט i" הירוק של היצרנית ממינכן הוצגה כדגם קונספט כבר ב-2009, אך חלפו לא פחות מחמש שנים תמימות בטרם הוצעה לציבור הנהגים. החומרים האקזוטיים, העיצוב המדהים והביצועים המכובדים (4.4 שניות מאפס למאה קמ"ש – מקביל לפורשה קרארה 4S) עשו את שלהם וב.מ.וו רשמה גידול נכבד במכירות הדגם בשנה החולפת.

מספר רכבים כבר הגיעו ארצה ועלות היבוא עומדת על כ-650,000 ₪ - מחיר שעד לפני זמן קצר נחשב כבדיוני למכונית היפר-ספורט בעיצוב אקזוטי וטכנולוגיה עתידנית.

נסיעת מבחן: קישור לוידאו